Maxivision

Ohjeistus päivitetty 28.1.2025

Yleistä

Alta löydät ohjeita ja vinkkejä, joiden avulla varmistat että käytössäsi on nettiliittymäsi sallima paras mahdollinen kuvanlaatu, miten säädät digiboksin ääniasetuksia sekä miten otat käyttöön kuulovammaistekstityksen tai näkövammaispuheen.

Mikäli tarvitset teknistä tukea, Maxivision asiakaspalvelu palvelee
* arkisin klo 9-16 numerossa 09-3508 2670.
* Voit myös olla yhteydessä sähköpostitse tuki@maxivision.fi.

Mistä tiedän, onko minulla paras mahdollinen kuvanlaatu? 

Saat aina automaattisesti kanaville parhaan kuvanlaadun, kunhan nettiliittymäsi kykenee vastaanottamaan jatkuvasti 10 Mbps IPTV- signaalia.

Mikäli tämä ei ole mahdollista, saat käyttöösi aina seuraavaksi parhaimman kuvanlaadun automaattisesti.

Mikäli havaitset TV-kuvassa laadun vaihtelua, on mahdollista, että nettiliittymäsi kapasiteetti on kahden eri laadun välimaastossa. Tämä voi aiheuttaa kuvan tai äänen ajoittaista pätkimistä, kun digiboksi yrittää vaihtaa sinulle optimaalisinta kuvanlaatua. Sinulla on mahdollista asettaa Maxivision Palvelukeskuksessa IPTV- signaalille kaistanrajoitus kohdassa Laitetiedot. Voit asettaa rajoitukseksi esimerkiksi 5 Mbps, jolloin lukitset itsellesi ja nettiliittymällesi maksimissaan keskimmäisen kuvanlaadun. 

Mitä tarkoittaa Full HD-kuvanlaatu ja millä kanavilla se on tarjolla?

Full HD-kuvanlaatu on saatavilla kanavilla, jotka jo tuotantovaiheessa tuotetaan ja välitetään kanavayhtiöiden toimesta 1080p laadulla.

Tämä vaihtelee kanavittain.

Voit tarkistaa kuvanlaadun painamalla kaukosäätimen keskiosan oikeassa reunassa olevaa nappia Pikavalikko (kolme päällekkäin olevaa viivaa) jonka jälkeen kuvan oikealle puolelle avautuu asetusvalikko, jossa näet kuvanlaadun ja kaistanleveyden (esim. 1080, 8 Mb).

Miten säädän ääniasetuksia digiboksista?

TV- vastaanottimesi ei välttämättä osaa toistaa kaikkien kanavien ääniformaattia (esim. YLE Dolby Digital-äänet jaetaan Ylen kanaville oletusasetuksena). Mikäli Ylen kanavien äänet eivät kuulu tai äänenvoimakkuutta ei voi säätää, tee seuraavat toimet


Avaa digiboksin kaukosäätimestä Päävalikko (kaukosäätimen vasemmassa reunassa ns mökki-nappi) –> Asetukset–> Ääni –> Monikanavaääni –> Ei käytössä –> Monikanavaäänen tyyppi –> AAC.

Miten saan päälle ohjelmiin kuulovammaistekstityksen? 

Kuulovammaistekstityksen laitat päälle digiboksin kaukosäätimestä valiten Päävalikko –> Asetukset–> Tekstitys –> Kuulovammaistekstitys –> Käytössä –>Ensisijainen tekstityskieli –> Nederlands

Mistä saa päälle ohjelmiin näkövammaispuheen?

Näkövammaispuheen laitat päälle digiboksin kaukosäätimestä valiten Päävalikko –> Asetukset –> Ääni –> Avusteet –> Äänitekstitys –> Ensisijainen tekstityskieli –> Nederlands

Miten toimin, jos digiboksi jumittaa tai kuva/ääni pätkii?

Ongelmatilanteissa on hyvä käynnistää digiboksi uudelleen virtajohdosta. Irrota digiboksin virtajohto hetkeksi ja laita virtajohto takaisin digiboksiin, jolloin digiboksi käynnistyy uudelleen. Mikäli uudelleen käynnistys ei auta, tee uudelleenkäynnistys myös nettiliittymäsi reitittimelle/modeemille sekä varmista nettiliittymäsi palveluntarjoajalta, että yhteytesi on kunnossa sekä nopeus riittävä.

Digiboxi-ohjeistus

Digiboksin kaukosäätimen kuvallisen ohjeen olet saanut digiboksin myyntipakkauksessa, mutta lisäksi löydät sen Palvelukeskuksesta kohdasta Ohjeet –> Kaukosäätimen käyttöohje.

Kirjaudu Palvelukeskukseen omilla Maxivision-tunnuksillasi https://oma.maxivision.fi/login

KTVO